Informarea, consilierea și orientarea profesională oferită de către Fundația Convergențe Europene constă în furnizarea de informaţii privind piaţa muncii, evaluarea şi autoevaluarea personalităţii în vederea orientării profesionale, dezvoltarea abilităților și încrederii în sine a persoanelor în căutarea unui loc de muncă în vederea luării de către acestea a deciziei privind propria cariera, precum și instruirea în metode şi tehnici de căutare a unui loc de muncă.
INFORMAȚII GENERALE
Conform definiţiei oferite de National Career Development Association - Asociaţia Naţională de Dezvoltare a Carierei - („Career Development: A National Career Development Association policy Paper of Board of Directors” – 1993), cariera implică totalitatea experienţelor de muncă – remunerată şi neremunerată – realizată de o persoană pe parcursul întregii sale vieţi. „A avea o carieră” înseamnă, în limbaj cotidian, a avea o profesie sau un loc de muncă cu un statut ridicat, cu oportunităţi mari de avansare şi de remunerare; şi, dacă nu ai o carieră în sensul mai sus menţionat, atunci se consideră că ai o slujbă, un job, un loc de muncă.
Informarea, consilierea și orientarea profesională reprezintă orice informație sau sprijin specializat oferit unei persoane cu privire la: alegerea potrivită a unei ocupații, evoluția întro ocupație, adaptarea la modificările apărute întro ocupație, schimbarea ocupatiei sau metode de menținere a locului de muncă.
CUI I SE ADRESEAZSERĂ SERVICIILE DE INFORMARE, CONSILIERE ȘI ORIENTARE PROFESIONALĂ?
Informarea, consilierea și orientarea profesională se adresează tuturor persoanelor interesate să facă o schimbare pe plan profesional din motive diverse, cum ar fi:
• Sunt șomeri și au nevoie de un loc de muncă;
• Sunt proaspăt absolvenți și au dificultăți în a găsi un loc de muncă;
• Nu sunt șomeri, dar doresc să-și schimbe locul de muncă;
• Au un loc de muncă bun și vor să-l păstreze;
• Doresc să-și schimbe profesia deoarece aceasta nu le mai oferă satisfacții profesionale sau câștiguri satisfăcătoare;
• Doresc să evolueze pe plan profesional prin specializări, perfecționări sau calificări suplimentare;
De cele mai multe ori, aceste persoane întâmpina o serie de dificultăți în ocuparea, menținerea sau schimbarea unui loc de muncă, cum ar fi:
• Nu cunosc ce aptitudini si deprinderi speciale sunt solicitate de anumite profesii și care sunt conditiile de instruire specifice pentru aceste ocupatii;
• Nu se cunosc suficient de bine pentru a fi conștienți de potenţialul, aptitudinile şi trăsăturile care îi definesc;
• Au conflicte dese cu superiorii şi/sau colegii și nu știu să le gestioneze;
• Nu se pot adapta la cerințele locului de muncă pe care îl ocupă; au dificultăţi în respectarea termenelor limită, nu fac față nivelului de stres;
• Nu știu cum să se prezinte la un interviu de angajare, se inhibă în faţa unor întrebări dificile ale angajatorului sau să își redacteze documentele necesare angajării (CV-ul, scrisoarea de intenţie, etc);
• Nu ştiu ce profesie li se se potriveşte cel mai bine sau ce instituţie de învăţământ trebuie să urmeze pentru a putea profesa în domeniul dorit;
• Fac parte dintr-o categorie socială defavorizată (minoritate etnică, sexuală, religioasă, au anumite dizabilităţi etc.) şi din această cauză întâmpină dificultăţi în încercarea de a-și construi o carieră satisfăcătoare.
SERVICII DE INFORMARE PROFESIONALĂ
Serviciile de informare profesională vizează, în principal, furnizarea de informații corecte si actualizate privind următoarele aspecte:
• Legislația muncii;
• Nevoile reale ale pieței forței de muncă;
• Meseriile si profesiile care au cea mai mare cerință pe piața muncii;
• Cerințele locurilor de muncă vacante;
• Standardele ocupaționale;
• Modul în care decurge un interviu de angajare, despre competenţele cerute de angajatori în diferite domenii;
• Posibilitățile de instruire prin intermediul cursurilor de calificare, recalificare, perfecționare sau specializare în acord cu cerințele angajatorilor;
• Posibilitățile de accesare a unui loc de muncă în acord atât cu pregătirea și experiența profesională cât și cu cerințele angajatorului;
• Perspectivele pieţei forţei de muncă şi dinamica sferei ocupaţionale.
SERVICII DE CONSILIERE ȘI ORIENTARE PROFESIONALĂ
Consilierea și orientarea profesională are un dublu scop: pe de o parte, sa-i ofere individului șansa de a găsi o activitate care sa-i permita o dezvoltare deplina a capacitatilor, sa-i ofere satisfactie personala in munca, iar pe de alta parte, ea serveste societatii, prin compatibilizarea aspiratiilor individuale cu interesul social. Orientarea profesionala este organizata pe trei directii principale:
• Cunoasterea de sine;
• Cunoasterea lumii profesiilor;
• Ghidarea optiunii profesionale;
Serviciile de consiliere și orientare profesională presupun:
• Desfășurarea de întâlniri directe și confidențiale între client şi consilier în cadrul cărora au loc dialoguri deschise, interviuri, completarea unor teste de evaluare a intereselor, valorilor, trăsăturilor de personalitate, aptitudinilor necesare pentru practicarea cu succes a unei profesii, intereselor sau preferinţelor pentru o meserie, etc. evaluarea-corelarea abilitatilor, cunostintelor, stilului de viata, valorilor, intereselor si profilul personal de cariera cu cerintele angajatorilor.
• Evaluarea psihologica prin intermediul psihologului licentiat in bateria de teste CAS++ platforma de evaluare psihologica computerizata (Cognitrom Assessment System++), care cuprinde: teste de evaluare a abilitatilor cognitive, teste de evaluare a emotiilor, chestionare de evaluare a intereselor profesionale, inventare de personalitate, acreditate de Colegiul Psihologilor din Romania. In urma aplicarii CAS++ se realizeaza raportul de evaluare psihologica, corelarea profilului de post, efectuarea raportului privind testele de cunostinte, efectuarea raportului potrivire angajat-post;
• Realizarea de exerciţii de simulare a unor interviuri de angajare.
Serviciile de consiliere și orientare profesională oferă clientului următoarele avantaje:
• Întocmirea profesionistă a bilanțului profesional;
• Autocunoașterea profundă a clientului: caracteristicile de personalitate, punctele tari, valorile personale, interesele profesionale, abilităţile şi competenţele sale;
• Identificarea elementelor domeniului profesional în care clientul va obţine cele mai mari satisfacţii;
• Obținerea de informaţii corecte şi relevante care să ajute clientul în luarea deciziei: despre modul în care decurge un interviu de angajare, despre competenţele cerute de angajatori în diferite domenii, despre proceduri legale, redactarea CV-ului potrivit întrun anumit domeniu, etc.
• Întocmirea planului individual de acțiune pe baza rezultatelor discuțiilor individuale și a testărilor efectuate, inclusiv identificarea cursurilor de inițiere, perfecționare, specializare sau de calificare acreditate, potrivite nevoilor de formare ale clientului, obținerea de informații despre furnizorii de formare profesională acreditați, condițiile de acces ce trebuie îndeplinite;
• Asistența din partea consilierului în tot procesul de căutare şi obţinere a unui loc de muncă.
• Cunoașterea celor mai eficiente strategii, tehnici și metode de identificare sau de menținere a job-ului dorit;
• Maximizarea şanselor de a avea CV-ul citit de catre angajator prin alegerea tipului potrivit de CV şi scrisoare de intenţie, redactarea corespunzătoare a acestora pentru a impresiona angajatorul;
• Eliminarea emoțiilor negative și a inhibițiilor ce pot aparea în cadrul interviului prin participarea la simulări de interviuri create de consilier;
• Dezvoltarea abilităților și încrederii în sine a clientului in vederea luării deciziei privind propria carieră;
• Dezvoltarea propriilor abilităţi de gestionare a carierei pe toată perioada vieţii prin învățarea de tehnici și metode necesare în evaluarea abilităţilor, valorilor, intereselor; luarea deciziilor profesionale în mod corect; setarea realistă a obiectivelor și construirea planurilor de acţiune pentru atingerea lor;
• Obținerea de informaţii despre teste, cărţi, site-uri, metode şi tehnici care vor ajuta clientul să se dezvolte pe plan profesional şi personal sau care vor conduce către soluţia adecvată pentru rezolvarea situaţiei acestuia.