Standardul ocupational este documentul care descrie activitatile si sarcinile profesionale specifice ocupatiilor dintr-o arie ocupationala si reperele calitative asociate indeplinirii cu succes a acestora in concordanta cu cerintele pietei muncii si precizează competenţele profesionale necesare practicării unei ocupaţii.
Structura unui SO
Procesul de elaborare a unui standard ocupational este bazat pe informatiile culese, analizate si inregistrate in cadrul procesului de elaborare a analizei ocupationale.
Analiza ocupationala este documentul care urmareste identificarea cerintelor ocupationale in vederea definirii competentelor necesare practicarii unei ocupatii.
Un standard este format din unitati de competenta ce definesc o activitate care conduce la un rezultat concret ( produs sau serviciu) ce poate fi evaluat. Functia majora identificata in analiza ocupationala, care necesita pentru indeplinire importante cunostinte, abilitati si atitudini, poate deveni unitate de competenta.
odelului de Standard ocupaţional pentru educaţie şi formare profesională este aprobat prin Ordinul MECS nr. 3170/2015, publicat în Monitorul Oficial nr. 184 din 18 martie 2015 si poate fi consultat la adresa: http://legestart.ro/ordinul-nr-31702015-privind-modelul-de-standard-ocupational-pentru-educatie-si-formare-profesionala/
Lista standarde pentru educatie si formare profesionala cuprinde 902 de ocupatii – sursa: http://www.anc.edu.ro/?page_id=42
Avand in vedere faptul ca in COR – Clasificarea Ocupatiilor in Romania - sunt la aceasta data 4283 de ocupatii, se poate concluziona cu usurinta faptul ca doar 21% dintre acestea au Standarde Ocupationale.
In concluzie, la ora actuala, in Romania se pot desfasura cursuri acreditate de formare profesionala continua a adultilor doar pentru cel mult 21% dintre ocupatiile practicate de angajati.