Vă oferim câteva sugestii de elaborare a CV-ului, a scrisorii de intenţie, precum şi a modului de prezentare la interviul de angajare, idei de prospectare a pieţei muncii şi posibilitatea de a vă depune CV-ul on-line.
SUGESTII PRIVIND ÎNTOCMIREA CV-ULUI
C.V.-ul reprezintă "cartea de vizită" pe care o trimiteți potențialului angajator, precum și mijlocul prin care îl convingeți să vă acorde o întrevedere în care dumneavoastră veți avea posibilitatea să vă prezentați competențele, aptitudinile și interesele profesionale.Neexistând un format ideal de Curriculum Vitae sau o modalitate unică de a elabora un C.V., este indicat să intocmiți unul care să vă reprezinte, să vă pună în valoare calitățile personale și abilitățile profesionale și să vă asigure trecerea în urmatoarea etapă a procesului de angajare, respectiv interviul. Curriculum Vitae este un document care trebuie, după lectură, să stârnească angajatorului interesul și dorința de a întâlni personal candidatul. În mod curent, sunt folosite 3 tipuri principale de Curriculum Vitae:
• Cronologic, în care istoricul profesional este prezentat în ordine cronologică (începând cu cele mai vechi informații); acest tip de CV este recomandat atunci când aveți o experiență profesională relevantă și este vizat un post din același domeniu în care ați lucrat până în prezent;
• Funcțional, în care se accentuează principalele atuuri și competențe, capacitatea de adaptare, fără a face referire la istoricul profesional; acest tip de CV este recomandat celor care nu dispun de experiență profesională și își caută un prim loc de muncă sau care doresc să isi schimbe domeniul de activitate;
• Anticronologic: este cel mai utilizat tip de C.V., iar în cadrul lui datele sunt prezentate în ordine invers cronologica (începând cu cele mai recente informații).
Structura unui C.V.
• Datele de Identificare - precizați numele și prenumele, data nasterii, genul, adresa, numarul de telefon și adresa de e-mail daca este cazul. Daca locuiți în alt oraș decât cel natal, puteți include atât adresa permanentă, cât și adresa domiciliului flotant pentru a putea fi găsit mai ușor de angajator.• Obiectivul profesional sau Locul de muncă vizat - acest paragraf trebuie să fie exprimat clar și precis, în maxim 4 randuri și, fie să includă formularea unui obiectiv concret în cariera pentru urmatorii ani, fie să indice postul/posturile de muncă pe care doriți să le ocupați (nivelul de carieră, denumirea concretă a postului vizat și domeniul ocupațional care vă intereseaza).
• Experiența profesională constituie partea cea mai importantă a unui C.V. pentru că oferă informații despre competentele dumneavoastra profesionale care pot fi valorificate imediat de angajator. Aici trebuie să menționați locurile de muncă anterioare: numele și adresa firmelor/institutiilor angajatoare, denumirea postului, perioada angajării, sarcinile și responsabilitățile principale. Această secțiune include toate experiențele pe care le considerați relevante pentru actuala candidatură. Va recomandam să vă ordonați experiențele profesionale anterioare în ordine invers cronologică - de la cel mai recent post de muncă pană la cel mai vechi. Încercați să vă descrieți experiența întrun mod cât mai succint și cât mai interesant! În plus, subliniați modul în care abilitățile și cunoștințele dumneavoastră corespund cerințelor postului și nevoilor angajatorului. Daca este primul loc de muncă, se recomandă să fie omisă integral aceasta rubrică, iar în secțiunea informații suplimentare pot fi precizate stagiile de practică și perioadele de voluntariat. Puteți adăuga o rubrică de "Calități personale" în care să puneți accentul pe motivația dumneavoastră pentru învățare și dezvoltare, pe capacitatea de adaptare, pe trăsături precum: seriozitatea, perseverența, meticulozitatea, etc.
• Educatie și formare constituie secțiunea în care sunt menționate diplomele obținute, specializarea, titlurile academice, premiile, formele de învățământ urmate și cursurile de formare profesională absolvite, anii și instituția care le-a organizat. Diplomele și certificatele enumerate în C.V. îl vor ajuta pe angajator să-și facă o idee despre cunoștințele pe care le-ați achiziționat și despre calitatea pregătirii dumneavoastră profesionale.
• Abilitati extraprofesionale/Informații suplimentare constituie secțiunea în care sunt menționate elementele/atuurile care va departajează de ceilalți candidați situați la același nivel că pregătire și experiența profesională, ca de exemplu: cunoașterea uneia sau a mai multor limbi străine, deținerea unor abilități dezvoltate de operare PC, deținerea permisului de conducere, etc.
Reguli de scriere a unui C.V.
• Trebuie să fie un document promoțional, clar, concis și scris corect;• Trebuie să fie ușor de parcurs și de înțeles;
• Este obligatoriu ca C.V.-ul să fie redactat pe calculator!
• Este indicat să nu depășească 2 pagini A4, scrise pe o singură parte.
• Aspectul trebuie să fie sobru și îngrijit (coală albă de calitate, așezare în pagină corespunzătoare, text aerisit și organizat în paragrafe, fără ștersături, corecturi cu pasta, fără greșeli gramaticale sau ortografice).
• Informațiile nu vor fi prezentate sub forma unor propoziții, ci sintetic, sub forma unor enumerări (ex: Implementarea sistemului de managementul performanțelor; Elaborarea fiselor de post; Aplicarea, verificarea și probarea normelor de lucru);
• Evitați expresiile care vă dezavantajează și care vă dezvăluie punctele slabe
• Fiți sinceri și oferiți date reale despre cunoștințele și realizările dumneavoastră,!
• Elaborați un C.V. profesionist (nu includeți informații și poze foarte personale, adresa de e-mail sau porecle utilizate în relația cu prietenii, detalii despre aspectul vostru fizic)
• Daca vi se solicită atașarea unei fotografii, utilizați o poza oficială, recentă și de bună calitate;
• C.V.-ul se poate modifica în funcție de oferta de angajare și specificul postului urmărit pentru a accentua competentele profesionale și calitățile personale potrivite.
SUGESTII PRIVIND SCRISOAREA DE INTENȚIE
Scrisoarea de intenție sau scrisoarea de motivare este un document sintetic care însoțește C.V.-ul în vederea solicitării unui loc de muncă. În majoritatea situațiilor, ea reprezintă primul contact stabilit cu angajatorul și poate fi unica șansă de a vă evidenția trăsăturile de personalitate, competențele profesionale și punctele forte. Spre deosebire de C.V., scrisoarea de intenție va reflecta stilul personal, aspectele care vă particularizează, capacitatea de argumentare, profesionalismul și abilitatea de a vă evidenția pe o piață a muncii teribil de concurențială.Rolul scrisorii de intenție este acela de a descrie motivația care a stat la baza alegerii companiei și a respectivului post pe care intenționați sa-l ocupați, dar și de a vă pune în valoare pregătirea, abilitățile, interesele și calitățile personale care vă fac candidatul potrivit pentru poziția disponibila în organizație. Mai mult decât atât, este indicat să va manifestați disponibilitatea față de compania vizată și să demonstrați viitorului angajator că îi cunoașteți obiectivele și nevoile organizaționale specifice și că puteți contribui major la îndeplinirea lor.
Structura unei scrisori de intenție
Structura unei scrisori de intenție cuprinde:• partea de identificare a expeditorului/ candidatului (nume, telefon, e-mail și adresa) și a destinatarului/ angajatorului (nume și funcție) și apare în antetul paginii;
• introducerea: conține informații cu privire la cine sunteți și care este motivul pentru care trimiteți respectiva scrisoare de intenție. Prezentați-vă și precizați motivul expedierii acestei scrisori, indicând destinatarului postul vizat și sursa din care a fost obținută informația referitoare la disponibilitatea acestuia. Daca nu a fost publicat un anunț de angajare, manifestați-vă dorința de lucra în domeniul de activitate respectiv în funcție de preferințele dumneavoastră, experiența acumulată și performanțele atinse.
• cuprinsul: conține informații cu privire la concordanta existenta intre abilitățile dumneavoastră și cerințele postului pe care îl vizați. Astfel, întrunul sau doua paragrafe succinte trebuie să explicați motivele și interesele pentru poziția sau compania respectivă și în ce mod calitățile, competențele și experiența dobândită de dumneavoastră corespund profilului cerut. Într-un mod succint și concis, prezentați studiile absolvite și cursurile de formare profesională care vă recomandă pentru postul vizat, oferiți exemple concrete și evidențiați modul în care puteți contribui la eficientizarea activității companiei. Prezentați, într-un mod cât mai atractiv, punctele forte, aptitudinile, valorile, realizările și rezultatele obținute până în prezent. Aveți grijă să nu repetați informațiile cuprinse în C.V., însă insistați asupra acelor aspecte care pot fi de interes pentru angajatorul respectiv. De asemenea, amintiți persoanele care vă pot recomanda și pot oferi informații suplimentare despre dumneavoastră (ex : profesori, foști angajatori).
• finalul scrisorii: formulați concluziile, menționați disponibilitatea pentru o viitoare întrevedere, mulțumiți destinatarului pentru atenția și timpul acordate și încheiați întro notă optimistă scrisoarea, după care nu uitați să o semnați.
Reguli de baza în redactarea unei scrisori de intenție
• Trebuie să fie scurtă și la obiect; nu se întinde pe mai mult de o pagină;
• Poate fi scrisă de mână sau redactată la calculator;
• Este adresată unei persoane corect identificate, precizându-i-se numele: Directorului general, dl G Popescu / Specialistului Resurse Umane, d-na Emilia Ionescu;
• Aspect îngrijit, impecabil (coală albă A4 de bună calitate și perfect curată, scrisă lizibil, textul aranjat corespunzător în pagina, marginile păstrate, alegerea unui font ușor de citit);
• Sunt prezentate informații utile, care vă pun în valoare și care vă ajută să va distingeți de ceilalți candidați;
• Nu exagerați în privința atuurilor și realizărilor și nu menționați aspectele negative;
• Formulați propoziții/fraze clare și concise, grupați-le în paragrafe în funcție de teme și utilizați un limbaj adecvat, profesionist; • Verificați conținutul de mai multe ori pentru a evita greșelile gramaticale și ortografice;
• Spre deosebire de C.V., fiecare scrisoare de intenție pe care o trimiteți trebuie adaptată și personalizată în raport cu specificul companiei și al postului vacant. Nu trimiteți o scrisoare de intenție standard!
• Demonstrați-vă motivația pentru obținerea postul respectiv, prezenta-ți-vă disponibilitatea pentru o întâlnire directă și menționați datele de contact;
• La finalul scrisorii de intenție semnați-vă pentru a o personaliza.
SUGESTII PRIVIND INTERVIUL DE ANGAJARE
În situația în care C.V.-ul și Scrisoarea de intenție înaintate de dumneavoastra au trezit interesul conducerii companiei la care ați aplicat, înseamnă că aţi parcurs etapa de preselecţie/ recrutare și veți fi invitat la interviul de angajare. Acesta constă într-o discuție care are drept scop schimbul de informații privind activitatea dumneavoastră, în principal, profesională, în care ambele parți urmăresc obținerea unor date esențiale. În acest context aveți ocazia de a demonstra calitățile și competentele pe care le dețineți, interesele și așteptările dumneavoastră profesionale.Structura unui interviu
In mod curent, interviul de angajare presupune parcurgerea următoarelor etape:1. introducere: se stabileşte contactul vizual cu intervievatorul, se exprimă un zâmbet cald, se adoptă o postură adecvată. Se recomandă să vă îmbrăcaţi curat şi cu gust, în mod adecvat situaţiei, să ajungeţi cu câteva minute mai devreme, să aduceţi copii ale CV-ului, să aveţi hârtie de scris și pix;
2. întrebările preliminare: de obicei angajatorul începe discuţia; chiar este bine să vă pregătiţi câteva fraze / formule de început, de genul ,,Înţeleg că acest post implică …’’;
3. întrebările centrale: vizează deprinderile şi cunoştinţele necesare ocupării postului. În astfel de situaţii:
• se prezintă o situaţie şi se cere să analizaţi posibilele soluţii şi implicaţii (de exemplu, „explicaţi de ce consideraţi că firma X este mai eficientă în producerea unor servicii …”);
• se adresează întrebări situaţionale: de exemplu „descrie şi analizează o situaţie în care echipa din care aţi făcut parte a fost incapabilă să rezolve un conflict. Ce rol aţi avut în cadrul echipei ?” (jocuri de rol);
• întrebări din domeniul de specialitate, evaluarea cunoştinţelor;
• întrebări legate de firmă - specificul ei, obiective, strategii;
• întrebări tip „brainteasers” – la care răspunsul evident nu e neaparăt cel corect;
• întrebări cu caracter mai general, de exemplu: „care sunt realizările dvs. pe plan profesional?; care sunt punctele tari/slabe?; cum v-aţi descrie prietenii?; de ce aţi renunţat la jobul anterior?; care sunt pentru dvs. cele mai importante aspecte ale unui job?; ce aţi vrea să se ştie despre dvs. şi nu este precizat în CV?; de ce credeţi că sunteţi calificat pentru acest post, etc.?”
Este bine să vă pregătiţi câteva întrebări despre organizaţie/post, dar să le evitaţi, în primul interviu sau în prima parte a acestuia, pe cele legate de salarizare, avantaje, concedii, prime.
Exemple de întrebări tipice utilizate în cadrul unui interviu
• De ce doriţi să fiţi angajat la noi?• De ce doriţi să prestaţi meseria de ...?
• Ce ştiţi despre meseria de ...?
• Aţi mai lucrat într-o meserie ca aceasta sau una înrudită cu ea?
• Cum aţi aflat despre intenţia noastră de a angaja o persoană pe postul de ...?
• Ştiţi să faceţi lucrul X?
• Ce experienţă de muncă aveţi în domeniul Y?
• Ce calităţi personale vă fac să credeţi că aţi fi potrivit pentru acest loc de muncă?
• Sunteţi capabil să lucraţi în condiţii de stres?
• De ce aţi renunţat la ultimul loc de muncă?
• Ce planuri aveţi pentru viitor? Sunteţi capabil să vă perfecţionaţi continuu în meseria Z? Cum v-aţi gândit să realizaţi acest lucru?
În încheiere, aveţi şansa să vă exprimaţi din nou interesele, să subliniaţi cum capacităţile personale vor servi firmei în atingerea obiectivelor sale.
ATENŢIE ! Evitaţi următoarele greşeli:
• aspect vestimentar neadecvat;• atitudinea pasivă, indiferentă;
• accentuarea deosebită a salarizării;
• gesticulaţii exagerate, supărătoare;
• întârzierea la interviu;
• lipsa tactului, a diplomaţiei;
• indecizia;
• incapacitatea de a face faţă unei critici.
În afară de greşelile tipice, există şi „capcane" care pot apărea în desfăşurarea interviului la angajare, după cum urmează:
• de cele mai multe ori, politica de intervievare a examinatorului vizează cunoaşterea cât mai exactă de către candidat a meseriei în care se presupune că va lucra. Întrebările cu conotaţii de apreciere personală (de ex.: Ce calităţi personale vă fac să credeţi că aţi fi potrivit pentru postul...?) sau cele referitoare la motivele pentru care aţi părăsit ultimul loc de muncă ascund veritabile capcane.
• întrebând despre planurile dvs. de viitor sau despre disponibilitatea dvs. pentru învăţare/perfecţionare/dezvoltare profesională, angajatorul doreşte, de fapt, să se lămurească asupra devotamentului, nivelului de implicare, seriozitate, asupra capacităţii de perfecţionare continuă.
• dacă cel care vă intervievează este curios să afle ce vă interesează legat de postul respectiv sau de activitatea firmei, el are ca scop nedeclarat să se lămurească cât de mult vă doriţi să ocupaţi acel post sau doar sunteţi în căutarea unui loc de muncă temporar, un „serviciu de supravieţuire".
• dacă, eventual, angajatorul vă sugerează să puneţi întrebări, nu ezitaţi. Dar procedaţi cu atenţie! Alegeţi doar acele întrebări relevante care să vă lărgească orizontul de prezentare a locului de muncă dorit. Spre exemplu: „Ce va trebui să fac ca...?"; „Cine va fi şeful meu direct?"; „De la cine pot învăţa mai multe despre...?" etc.
Sugestii pentru succesul interviului de angajare
• încercaţi să fiţi cât mai naturali şi relaxaţi;• exprimaţi un ton pozitiv, optimist;
• dacă vi se solicită descrierea unor slăbiciuni, menţionaţi lecţii învăţate din greşeli, evitaţi descrierile negative;
• precizaţi experienţe relevante din cariera dumneavoastră, care să demonstreze că puteţi executa sarcinile de serviciu în mod corespunzător; • dacă nu aţi înţeles întrebarea, rugaţi să vi se reformuleze;
• trimiteţi o scrisoare de mulţumire după câteva zile de la interviu şi reafirmaţi-vă
Când vă pregătiţi pentru interviu, să aveţi în vedere: ora şi locaţia interviului; numele corect şi poziţia intervievatorului; să cunoaşteţi cât mai multe date despre companie.